Story / MŮJ PŘÍBĚH
Light has always been a part of my life - my father was a cameraman, but I chose a different path and studied sound design at FAMU. For a while, that took me away from the world of light.
When I started setting up my own home, I was never fully satisfied with the lighting. I kept trying to improve it, but the results never felt quite right. It wasn't until I discovered Spectrasol that I understood why. I also realized how deeply lighting affects human health and well-being, which fascinated me even more. In 2020, I joined Spectrasol, immersed myself in learning about lighting, and finally understood what I had been doing wrong before.
Since then, I've become aware of light everywhere – something my wife could confirm, as she just smiles whenever I comment on the lighting in yet another room we walk into. I've come to see that while architectural design along with technology continues to evolve, lighting is often overlooked. I am trying to change that.
Today, I work in both film sound and lighting design. These two fields engage different senses, yet they share a common purpose—they shape how we feel in a given moment.
František Šec
Lighting & Sound Designer
⚹ 1990, Prague, Czech

Světlo bylo součástí mého života odjakživa – můj otec byl kameraman, ale já jsem se vydal jinou cestou a na FAMU se věnoval zvukové tvorbě. Tak jsem se od světla na chvíli vzdálil.
Když jsem si začal zařizovat vlastní domácnost, nikdy jsem nebyl úplně spokojený s osvětlením. Pořád jsem ho zkoušel vylepšit, ale výsledek mě nikdy neuspokojil. Až když jsem se potkal s Hynkem Medřickým a firmou Spectrasol, pochopil jsem proč. Navíc jsem zjistil, jak významný vliv má světlo na zdraví a naší pohodu. Od roku 2020 s firmou Spectrasol spolupracuji a den za dnem se učím o světle a správném osvětlení.
Nyní vnímám světlo všude – což by mohla potvrdit i moje žena, která už se jen usmívá, když okomentuju další místnost, do které vstoupíme. Zjistil jsem, že zatímco architektura a technologie se neustále posouvá vpřed, osvětlení často zůstává upozaděné. A to se snažím změnit.
Dnes se věnuji jak filmovému zvuku, tak osvětlení. Každý z těchto oborů pracuje s jiným smyslem, ale oba mají jedno společné – ovlivňují, jak se v daný okamžik cítíme.

